ZAŁOŻENIA DOTYCZĄCE KURSU:
- Poszerzenie wiedzy na temat Kultury Głuchych oraz potrzeb osób G/głuchych w zakresie medycznym, edukacyjnym, politycznym i religijnym.
- Poszerzenie wiedzy o polskim języku migowym (PJM) i jego zastosowaniu w kontaktach z osobami G/głuchymi.
- Utrwalanie poznanych na Poziomie Elementarnym blisko 600 znaków.
- Rozwinięcie dalszych praktycznych umiejętności w posługiwaniu się polskim alfabetem palcowym oraz liczebnikami głównymi, porządkowymi i inkorporowanymi.
- Opanowanie kolejnych blisko 600 znaków pojęciowych języka migowego oraz sposobu ich używania we właściwym kontekście, zgodnie z zasadami polskiego języka migowego (PJM).
- Rozwinięcie znajomości gramatyki polskiego języka migowego (przestrzeń migowa, mimika, liczebniki inkorporowane, klasyfikatory, czasy, czasowniki z podziałem na obiektowe, przestrzenne, procesowe i kierunkowe, budowa zdań).
- Przygotowanie grupy do dalszego kształcenia lub samokształcenia poprzez umiejętność korzystania z podręczników, słowników, aplikacji mobilnej MIGAJ Z NAMI: PJM.
ROZUMIENIE – ODBIERANIE
Uczestnik kursu rozumie wyrażenia oraz znaki PJM objęte programem Poziomu Doskonalącego. Dotyczy to zagadnień związanych z nim samym oraz jego rodziną, zakupami, miejscem i regionem zamieszkania, sprawami związanymi z zatrudnieniem itp. Uczestnik kursu nabywa również umiejętności w zrozumieniu szczegółów zawartych w krótkich komunikatach i ogłoszeniach stworzonych głównie w oparciu o słownictwo zawarte w programie kursu.
MIGANIE – INTERAKCJA
Uczestnik kursu potrafi brać udział w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane mu tematy. Potrafi sobie radzić w krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli nie rozumie wystarczająco dużo, by samemu podtrzymać rozmowę.
MIGANIE – PRODUKCJA
Uczestnik kursu potrafi posługiwać się ciągiem wyrażeń i zdań w PJM, by w prosty sposób mógł opisać relacje rodzinne, sytuację społeczno-zawodową innych ludzi, warunki życia, swoje wykształcenie, swoją obecną i poprzednią pracę oraz wypowiedzieć się na tematy objęte programem nauczania.
Na tym etapie uczestnik powinien mieć kontakt, stały lub okazyjny, z osobami G/głuchymi, naturalnie posługującymi się polskim językiem migowym. Uczestnik kursu w ramach kursu ogląda vlogi i materiały filmowe tworzone przez Głuchych oraz z ich udziałem np. na YouTube czy Facebooku.